Instalacje LPG Autogaz - fakty i mity
03.11.2010
Dziesięć pojazdów odznaczają
cych się w ulicznym gąszczu zieloną barwą logotypów E-gift kolejny raz wyruszyło z Warszawy. Cel European Gas Independent Fuel Tour to cztery miasta Polski i cztery konferencje, którym towarzyszy wystawa pojazdów zasilanych gazem propan-butan. Dla kilku z nich to jednak tylko część całej wyprawy, która wiedzie europejskimi autostradami aż do Madrytu na 23. światowe Forum LPG.
Konwój przejechał prawie 800 kilometrów po polskich drogach. Łączny dystans pomiędzy Warszawą, Lublinem, Krakowem i Wrocławiem pozwolił na porównanie pojazdów w dwóch kategoriach - kosztów eksploatacji poszczególnych jednostek napędowych zasilanych LPG i najtańszej mocy. W ekologicznej rywalizacji swe mechaniczne muskuły prężyły samochody o różnym zastosowaniu. Pojawiły się trzy typowe woły robocze: Fiat Scudo, Skoda Roomster i VW Transporter. Obok Opla Astry II stanął pojazd do zadań specjalnych - karetka Peugeot Expert, dalej dostojne BMW 7, finezyjny Lexus RX300, Mercedes klasy A i Seat Leon ze sportowy zacięciem w wersji Cupra. Dużą atrakcję wzbudzało dzieło motoryzacyjnych zapaleńców i czeskiej fantazji - roadster Kaipan. Wśród nich piękna Skoda Octavia z butlą LPG i podpiętą instalacją Omegas Direkt firmy Landirenzo na pokładzie, której przyjemności prowadzenia oddawała się ekipa dziennikarzy.
W czasie postojów, szybkich small talków i debat dotyczą
cych LPG z rodzimym akcentem mieszały się języki gości z Czech, Łotwy czy Australii. Oprócz fachowców branży LPG, zajmujących się techniczną obsługą instalacji gazowych, konwój wiózł także ekspertów, którzy o losy paliwa gazowego troszczą się na co dzień poprzez jego upowszechnianie na szczeblu międzynarodowym i w świecie mediów. Wszyscy przekonani o zaletach tankowania \\\\\\\"autogazu\\\\\\\", wszyscy gotowi stawić czoła pokutującym wśród części kierowców (jak się okazuje fałszywym) mitom, krzywdzą
cym samochody na gaz.
Weryfikacją utartych przekonań dokonaliśmy w ramach własnego, szybkiego śledztwa dziennikarskiego. Oto jego wyniki:
Mit pierwszy - siedzę na bombie!
Eksperci są zgodni - modyfikacje umożliwiające napędzanie auta gazem, dokonywane w odpowiedni sposób w profesjonalnych zakładach oraz przez wykwalifikowanych pracowników, niwelują niebezpieczeństwo w czasie jego eksploatacji. Poszczególne elementy instalacji LPG przechodzą proces rozmaitych testów, a najcięższym próbom poddawane są butle gazowe, których wytrzymałość sprawdzana jest nawet na poligonach wojskowych.
Potwierdza to Paweł Szadkowski, monter instalacji LPG: - Osoby montujące wiedzą, że zabezpieczenia, jakie stosują producenci elementów instalacji gazowych, spełniają bardziej rygorystyczne wymogi, niż zabezpieczenia systemów benzynowych. Nasze bezpieczeństwo nie jest zagrożone nawet w razie kontaktu pierwszego stopnia z drugim pojazdem.
- Samochód napędzany gazem będzie zdecydowanie bardziej bezpieczny od pojazdu posiadającego zbiornik benzyny, która, paradoksalnie, może okazać się elementem bardziej wybuchowym w momencie uszkodzenia baku - dodaje Szadkowski.
Instalacja gazowa zamontowana w Skodzie Octavii pozwalała nam podróżować ze świadomością, że o los pasażerów samochodu zadbała wykwalifikowana kadra mechaników, montując w nim, zaprojektowane specjalnie z myślą o tym modelu, gazowe osprzętowanie. Takie rozwiązanie daje gwarancję, że pierwotny system paliwowy został zmodyfikowany w minimalnym stopniu.
Mit drugi - ten nieznośny zapach gazu w moim samochodzie!
Patrz punkt pierwszy. Szczelność instalacji gazowej, zakładanej przez doświadczonych \"gazowników\", nie pozwala na ulatnianie się paliwa ze zbiornika czy z poszczególnych przewodów doprowadzających go do silnika. Zapach wydobywający się z rury wydechowej, mimo że takich inhalacji raczej się nie zaleca, jest bardziej znośny, niż w przypadku spalin z silnika benzynowego, a przy tym zawiera o wiele mniej szkodliwych substancji. To o 80% mniej węglowodorów, które decydują o powstaniu smogu, o 70% mniej tlenków węgla i azotu oraz praktycznie wyeliminowanie emisji siarki i sadzy.
Mit trzeci - instalacje LPG są niebezpieczne
Nieprawda. Do tej pory nie zarejestrowano przypadków wybuchu instalacji przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu. Badania ADAC dowodzą, że rozerwanie zbiornika nie jest możliwe, a w czasie wypadku do zapalenia pojazdu dochodzi zazwyczaj z powodu rozlanej benzyny.
Mit czwarty - Montaż instalacji LPG jest nieopłacalny
Tak. Istnieją narzędzia pozwalające obliczyć opłacalność instalacji przy określonym przebiegu kilometrów, nawet dla konkretnego modelu samochodu. Warto skorzystać z kalkulatorów dostępnych w internecie, np. na oficjalnej stronie marki Skoda.
Montaź instalacji nie opłaca się tylko w przypadku, gdy samochód stoi w garażu. Po przejechaniu około 20 tys. km zwraca się koszt instalacji gazowej, a samochód, który przejechał ok.160 tys. km na autogazie... zarobi na nowy, gdyż tyle można zaoszczędzić.
Mit piąty - Instalacja zajmuje dużo miejsca
To nie do końca jest zgodne z prawdą. Istnieje bowiem możliwość dopasowania miejsca montażu oraz wielkości zbiornika do indywidualnych potrzeb użytkownika i jego samochodu.
Mit szósty - Samochodami z instalacją LPG nie można wjechać na parking podziemny
Można korzystać z podziemnych parkingów. Jedynie w nielicznych, specjalnie oznaczonych miejscach, nie można zaparkować pojazdu z instalacją LPG (informuje o tym znak zakazu wjazdu). Wiąże się to z brakiem odpowiedniego systemu wentylacji.
Mit siódmy - Mam diesla, więc nie mogę zamontować instalacji LPG
Tak, jest to możliwe. Instalacje LPG mogą
być montowane w pojazdach z silnikiem diesla - najbardziej opłacalne jest to w przypadku samochodów cięźarowych czy autobusów, ze względu na duże zużycie paliwa.
Mit dziewiąty - Instalacje LPG nadają się tylko do starych samochodów
Nieprawda, instalacje LPG można zamontować niemal w każdym samochodzie. Systemy wtrysku gazu produkowane są według najnowszych technologii.
Mit dziesiąty - Auto na gaz nie jest wolniejsze od auta na benzynę
Wcześniej tak bywało - samochody wyposaźone w instalacje starszej generacji mogły wykazywać mniejszą moc silnika. Teraz, sekwencyjny wtrysk gazu, odpowiednio dobrana instalacja i prawidłowo wykonany montaż - nie powodują utraty mocy.
Gaz niszczy silnik / psuje samochód
Nie, jeśli spełni się kilka wymogów. Podstawą jest odpowiedni dobór instalacji oraz jej poprawny montaż przez wykwalifikowanych pracowników. Bardzo wiele zależy od zakładu, w którym dokonano montażu oraz od samego mechanika. Najczęściej bowiem awaryjność wynika ze stosowania nieodpowiednich zespołów.
Oczywiście odpowiednie właściwości gazu są również bardzo istotne. Dlatego m.in. warto zdecydować się na zakup autogazu o odpowiednich parametrach, np. kupując gaz na stacjach BP mamy pewność, że podlega on stałej kontroli jakości w całym łańcuchu dostaw.
Jeżeli konstrukcja silnika pozwala na utrzymanie wyższej temperatury w okolicy zaworów wydechowych, to trwałość silnika zasilanego LPG będzie większa, niż silnika pracującego na benzynie. Spaliny mieszaniny powietrzno gazowej nie zawierają takich zanieczyszczeń jak spaliny mieszaniny powietrzno benzynowej. Na tłoku i ściankach cylindra nie osadza się tzw. nagar.
Jeżeli zastosujemy zasilanie gazowe do silnika o większym przebiegu eksploatowanym na oleju mineralnym, wówczas silnik zacznie oczyszczać się z nagarów, co spowoduje wzrost luzu pomiędzy tłokiem i cylindrem a w efekcie doprowadzi do zwiększonego zużycia oleju silnikowego.
Nieprawidłowo dobrana mieszanina powietrza i gazu również może doprowadzić do uszkodzenia silnika, tak jak przy nieprawidłowo dobranej mieszaninie powietrza i benzyny.
Instalacja gazowa w drogim samochodzie to wstyd
Wręcz przeciwnie! Instalacja gazowa to świetne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić na eksploatacji samochodu, zwłaszcza dużego (w tym aut luksusowych). Pozwala to także na bycie eko, warto bowiem pamiętać, że LPG to paliwo ekologiczne (w sensie globalnym) i odgrywa dużą rolę w ograniczeniu stopnia zanieczyszczenia środowiska. Ponadto, bycie ekologicznym nabiera coraz większego znaczenia i zaczyna być modne.
W niektórych miastach europejskich nie ma ograniczeń w poruszaniu się samochodem zasilanym LPG lub CNG.
Źródło: Przejezdna24
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z Budżetu Państwa
"Fundusze Europejskie dla rozwoju regionu łódzkiego"